Uncategorized

Per la Diagonal no passeja ningú…

Permeteu-me que inicïi aquest viatge posant el primer peu sobre el tema de la Diagonal. No parlaré sobre si l’opció A (tipus Passeig de Gràcia) em sembla millor que l’opció B (model Rambla). No. Tinc clar que el gran debat ha de ser si volem o no actuar sobre aquest espai que ens diuen que s’estén 3’8 km pel centre de la ciutat.

Abans de començar resaltaré que no sóc urbanista, arquitecte ni enginyer. Per això no entraré a valorar ni fer judicis sobre temes que no domino. No tinc la capacitat per avaluar les sol·lucions de mobilitat que se’ns propossen. Confio en els tècnics i experts que elaboren els projectes, com confio en el meu metge quan em recepta un medicament o en el carnisser de la parada del Mercat de l’Abaceria.

Tot aquest text neix durant la reunió explicativa sobre la Reforma de la Diagonal i el procès participatiu als veïns de la Vila de Gràcia a la Biblioteca Jaume Fuster. Durant uns 20 minuts una veí va argumentar el seu posicionament contrari a la transformació de l’Avinguda. Cal dir que l’exposició va ser clara i enèrgica però, malgrat que els seus arguments em semblen molt discutibles, no entraré a analitzar-la ja que aquest no és la finalitat d’aquestes línies. Però va deixar anar una frase al finalitzar els seu discurs, a modus de postdata, amb un to de veu esmorteït i gairebé parlant només per a ell mateix, que em va colpir: “Si per la Diagonal no passeja ningú…”.

Aquesta frase s’ha convertit en el meu argument a favor de la Transformació de la Diagonal en les converses de café. Em sembla que no hi ha argument més contundent. Quan passem de Francesc Macià comences a veure gent fent footing, anant en patins, caminat… i el mateix amb la nova Diagonal que s’extén més enllà de la Plaça de les Glòries. En canvi, per la secció central, aquella que s’ofereix a més gent, no hi passeja mai ningú. I això em sembla greu, però sobretot trist. Els barcelonins han abandonat un dels seus espais més emblemàtics, l’han cedit als cotxes. Entenc l’espai públic, sobretot, com un espai de trobada, de gaudi… com una “cosa” que va molt més enllà de la seva “utilitat”. Suposo que al ser fill d’una cultura mediterrànea visc els carrers, les places, La Ciutat com a part de casa meva. Per això recolzo una iniciativa que recuperi la Diagonal per barcelonins. Recolzo veure famílies passejant per la Diagonal i gent llegint els diaris els diumenges en un banc. Recolzo que a la Diagonal es tornin a sentir els riures per damunt dels cotxes.

No més em queda per dir que jo no abandonaré la Diagonal. M’hi nego!

5 thoughts on “Per la Diagonal no passeja ningú…

  1. Estic molt d’acord en el que dius, la Diagonal la varem pedre en favor dels cotxes els vianants… Però jo la veritat és que hi renuncio si amb això podem tenir un Tram que comuniqui tota la Diagonal.
    Quan el Tram va aparèixer, pensava realment que creuaria tota Barcelona. Ja que s’hi posaven, creia que ho farien a lo gran… però no.
    Jo crec que seria molt agradable tenir la oportunitat de creuar tota Barcelona d’aquesta forma, i seria una bona forma de descarregar el metro a les hores puntes, millorant moltíssim la oferta de transport públic de Barcelona.

    Sóc el primer comentari del teu blog ^^!

  2. Primer de tot, felicitats per aquesta nova aventura d’insomni, Jesús!
    Estic 100×100 d’acord amb el que opines sobre el tema Diagonal i afegeixo que, a banda, és una gran oportunitat per aquelles persones que no es fan corresponsables de la transformació de la seva ciutat. Aquest és un procés participatiu “dels de veritat” a on el resultat de la votació dissenyarà la nova Diagonal.No cal viure-hi, ni tan sols passejar-hi, cal tenir el desig de construir una ciutat millor i la voluntat de sentir-se ciutadà o ciutadana actiu i compromès amb el que l’envolta. Si no votes, no et queixis!

  3. Jo visc a l’estranger i no acabo d’entendre el debat. Perquè es vol modificar la Diagonal? Quin problema té? Es vol fer la ciutat més “humana” i menys motoritzada? Les opinions que s’oposen al canvi únicament es basen en la por de que la Diagonal es converteixi en un embús monumental? Que algú m’ho expliqui, si us plau.

    Finalment, 3 consideracions.
    – Crec que cap opció urbanística pot funcionar sense la voluntat real dels ciutadans en que efectivament tingui èxit. Hem de començar a replantejar-nos com ens movem per la ciutat. No ens enganyem. No hi ha cap recepta màgica que solucioni els problemes de mobilitat d’una ciutat de les dimensions de Barcelona. Cal que hi posem de la nostra banda.
    – No crec que la solució sigui que per una avinguda hi pugin passar més cotxes. Mes aviat em sembla que hauríem d’aconseguir que tants cotxes no fossin necessaris.
    – Qualsevol modificació de la Diagonal em sembla bé sempre que formi part d’un pla urbanístic i de mobilitat global que tingui en compte tota la ciutat/zona d’influència a mitjà i llarg termini. Es important solucionar els problemes que pugui tenir la Diagonal i no traslladar-los a algun altre indret.

  4. Plenament d’acord en tot allò que dius i, sobretot, en com ho dius. Fa anys que un conegut arquitecte deia que, d’ací a poc, caldria reinventar les ciutats, ja que de la manera que ara es troben dissenyades són del tot insostenibles. Pel poc que conec de Barcelona em sembla que aquest nou pas de l’equip del senyor Hereu va per aquest camí de canvi i adaptació a una ciutat més pacífica. Un pas no és el camí, però ens posa en moviment. Tanmateix, també caldria ser crític i veure el disseny de tot aquest camí, per tal d’assegurar-ne la ruta.

  5. Marc, llegir-te és un plaer i és una llàstima que no siguis entre nosaltres.
    Un dels grans problemes d’aquest debat és que hi ha hagut gent que com a estratègia electoral ha optat per dinamitar el procès i en contra de construir un debat en positiu ha apostat per l’erosió.
    Això afegit al clima de desafecció política i el suport dels mitjans afins a certa opció política ha fet que la gent es quedi amb el titular sense qüestinar-lo.

Deixa un comentari

